کمپانی هیوندا در آخرین سری تولید مدل سوناتا با تغییر در چهره و به اصطلاح فیس لیفت کردن آن و همین طور تغییرات در کابین اعم از داشبرد ، کنسول و تغییرات مختصر دیگر در داخل سالن به سوناتا زیبائی بیش از پیش داد . قیمت نسبتا ً مناسب ، زیبائی ، خدمات نسبتا ً مناسب ، بازار خرید و فروش خوب ، هزینه ی تقریبا ًً مناسب ِسرویس ها و قطعات ، فضای بزرگ سالن خودرو و کیفیت سواری قابل قبول ، از دلائل موفقیت سونتا در بازار بدون رقابت ایران بوده . هیوندا از متخصصین کپی برداری از خودرو های اروپائیست و حتی در یک مدل آن هم نمی توان این موضوع را ندید ، در سوناتا این تقلید از روی خودروی آئودی A6 انجام شده و در موفقیت سوناتا این کپی برداری بیشترین سهم را دارد .
ژاپنی ها ملاحظه ی بیشتری در کپی برداری می کنند و شما با کمی دقت متوجه شباهت خودرو های کپی شده ی آنها با مدل اصلی می شوید ولی کره ای ها هیچ ملاحظه ای در این مورد ندارند و البته زیر مجموعه ی کمپانی های دیگر بودن آنها در این امر بی تأثیر نیست ( نکته : هیوندا زیر مجموعه ی جنرال موتورز آمریکاست ) هر چند امروزه دیگر به سختی کمپانی خودرو ساز ِ مستقلی می توان یافت . بهترین درخواست از سوناتا یک سواری خانوادگی و کلاسیک است و بهترست از آن تقاضای سواری اسپرتی نکنید چون جواب خیلی خوبی به شما نمی دهد .
سوناتا در متوسط فشار هوای ایران قادر به رسیدن از سکون به ۱۰۰ کیلو متر در ۱۲ ثانیه می باشد ، فراموش نکنید که تایم ۰ تا ۱۰۰ ارائه شده از طرف کمپانی سازنده و تمامی تست های خودرو در شرایط ایده آل ِ سوخت ، فشار هوای صفر صفر ِ هیدروئید ، سطح کاملا ً افقی ، عدم وجود باد مخالف و حداقل وزن خودرو و همین طور سلامت کامل خودرو از هر حیث و موارد دیگری که راننده ی حرفه ای از اصلی ترین آنها می باشد ارائه می شود و با تغییر هر آیتمی این اعداد هم تغییر می کند .
اصلی ترین تفاوت در سوناتای جدید تغییر ارگونومی به حد چشم گیری می
باشد که با تغییر داشبرد و فضای داخل بزرگ ترین ضعف در مدل قدیمی مرتفع
شده . این خودرو با موتور ۲٫۴ لیتری خود حدود ۱۷۴ اسب در ۶۰۰۰ دور که
برابر ۱۱۶ اسب بر هر تن وزن خودرو می باشد با تورک ۲۱۹ نیوتن متر در ۴۲۵۰
دور توان قابل قبولی را ارائه می دهد . مکانیسم CVVT و VIS کمک شایانی
در توانمندی و تنفس بهتر این موتور ایجاد کرده است . گیر بکس شیفت ترونیک
۵ سرعته انتقال نیرو را به حد مطلوبی رسانده .
همچنین مُعدل مصرف ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلو متر در قیاس با خودرو های تولید داخل قابل قبول می باشد . سیستم کنترل پایداری ( ESC ) و تعلیق دبل ویشبن در جلو و مولتی لینک در عقب پایداری نسبتا ً خوبی را به این خودرو داده که این خودرو را در سرعت نهائی اعلام شده توسط کمپانی تولید کننده که همان ۲۰۲ کیلو متر است نیز به حد مطلوبی پایدار می سازد .
ترمز گیری هم در مدل جدید این خودرو بهبود یافته و وجود ABS و EBD همانند سری قبل آن می باشد و همین طور شاهد سالن کم صدا و کم تنشی هستیم .
در کل لذت رانندگی با سوناتا ۲۰۰۹ تفاوت چشم گیری
با سری قبل خود پیدا کرده است و انتخاب آن انتخابی بسیار منطقیست .
و سرانجام اصل مطلب قیمت:حدود 30 میلیون تومان