مشخصات فنی :
پژو 206 توانست در طول مدت
تولید خود از سال 1999 تا کنون چندین مرتبه عنوان خودروی سال اروپا را از
آن خود نماید و تا کنون بیش از 4/5 میلیون دستگاه از این خودرو در سطح
جهان تولید شده است. البته پژو هیچ برنامه مشخصی برای قطع تولید مدل 206
اعلام نکرده و عرضه این مدل همچنان ادامه خواهد داشت ضمناً همانطوریکه
خوانندگان عزیز مطلع هستند تولید مدل 4 درب صندوق دار 206 در کشور ما آغاز
گشته و به بازار کشورهای در حال توسعه عرضه خواهد شد. اگر چه این مدل در
بازار اروپا بالاخص اروپای شمالی و فرانسه بدلیل عدم استقبال ساکنان این
کشورها از خودروهای کوچک صندوق دار بندرت دیده خواهد شد. به نظر می رسد
هدف پژو از عرضه 206 صندوق دار رقابت با رنو لوگان ( L-90 ) در کشورهائی
چون ایران، روسیه، رومانی، اروپای شرقی و بطور کلی کشورهایی که L-90 در
آنها حضور خواهد یافت، باشد.
پژو به منظور تائید بر اهمیت 207 مدل
مفهومی اسپرت این مدل را نیز تحت عنوان RCMP 207 را که دارای موتور 2 لیتر
16 سوپاپ است و 280 اسب بخار نیرو در 8500 دور در دقیقه تولید می نماید را
عرضه کرده است. RCMP 207 دارای جعبه دنده سکوئنشیال 6 دنده ورینگ های 18
اینچی است
ورود 207 استانداردهای جدیدی را برای این کلاس از
خودروها تعریف خواهد نمود. شکل ظاهری جذاب آن در برگیرنده نشانه هایی از
طراحی جدید پژو است که جایگزین شایسته ای برای 206 خواهد بود.
این
خودرو دارای جلو پنجره بزرگ است که در تمام مدلهای جدید پژو دیده می شود.
207 از لحاظ ابعاد تا حدودی از 206 بزرگتر است. طول آن به 03/4 متر و
فاصله بین دو محور آن به 54/2 متر می رسد و عرض آن به 72/1 متر افزایش
یافته است. این خودرو در ابتدا با سه نوع موتور بنزینی و سه نوع موتور
توربو دیزل عرضه خواهد شد . کمی دیرتر نیز موتور بنزینی قویتر این مدل که
محصول مشترک پژو و ب ام و هستند عرضه می گردد.
موتورهای بنزینی این مدل عبارتند از :
4/1 ، بقدرت 75اسب بخار
4/1 ، 16 سوپاپ بقدرت 90 اسب بخار
6/1 ، 16 سوپاپ بقدرت 110 و 115 اسب بخار
6/1
توربو بقدرت 150 و 170 اسب بخار که البته پژو قطعاً در آینده نزدیک مدل
قویتری را نیز بعنوان جانشین پژو RC 206 که 180 اسب بخار قدرت دارد معرفی
خواهد نمود.
عکس :
|
وقتی مردم درباره ی اتومبیل های مسابقه یا اتومبیل های ورزشی با سرعت بالا صحبت می کنند،موضوع توربوشارژرها ظاهر می شود ،توربوشارژرها در موتورهای دیزل بزرگ هم وجود دارند،یک توربوشارژر به طور عمده قدرت موتور را بدون افزایش وزن آن زیاد می کند که مزیت بزرگی است و توربوشارژرها را مهم می کند
در این مقاله یاد می گیریم که چطور توربوشارژر قدرت خروجی موتور را افزایش می دهد،همچنین یاد می گیریم پره های سرامیکی و یاطاقان های ساچمه ای چطور به توربوشارژر کمک می کنند تا وظیفه اش را بهتر انجام دهد
توربوشارژرها یک نوع سیستم مکش هوا هستند که جریان هوای ورودی به موتور را فشرده می کنند،مزیت این سیستم این است که به موتور اجازه می دهد هوای بیشتری به سیلندر وارد کند و هوای بیشتر به معنی سوخت بیشتر است،بنابر این انرژی بیشتری از هر انفجار به دست می آید،یک موتور با توربو شارژر در کل قذرت بیشتری از یک موتور مشابه بدون تورربوشارژر دارد،یعنی توربوشارژر نسبت قدرت به وزن موتور را افزایش می دهد
برای رسیدن به این تقویت فشار،توربوشارژر از جریان خروجی اگزوز برای چرخاندن یک توربین استفاده می کند که خود یک پمپ هوا را می چرخاند،توربین در توربوشارژر با سرعتی بالغ بر ١۵٠٫٠٠٠ دور در دقیقه می چرخد که ٣٠ برابر سریع تر از دور موتور است،چون تئربین به اگزوز چسبیده دما در آن خیلی بالاست
اصول
راه قطعی برای بدست آوردن قدرت بیشتر از موتور افزایش مقدار هوا و سوختی است که می سوزد،یک راه برای انجام این کار اضافه کردن یا بزرگتر کردن سیلندرهاست،بعضی مواقع این تغییرات شدنی نیست،یک توربوشارژر ساده تر است
مکان توربوشارژر در خودرو
توربوشارژرها با فشرده کردن هوا به موتور اجازه می دهند سوخت و هوای بیشتری بسوزاند،فشار نسبی ایجاد شده توسط توربوشارژر بین ۶تا ٨ پوند بر اینچ مربع است،از آن جایی که فشار جو در سطح دریا ٧/١۴ پوند بر اینچ مربع است می توانید بفهمید که حدود ۵٠٪ هوای بیشتری وارد موتور می شود،بنابراین می توان انتظار داشت ۵٠٪ قدرت بیشتری بدست آید،اما توربوشارژر کاملا ایده آل نیست و بین ٣٠ تا ۴٠ درصد بهبود در قدرت موتور مشاهده می شود
یکی از دلایل عدم کارایی این است که انرژی چرخاندن توربین از اگزوز گرفته می شود و وجود یک توربین در اگزوز مقاومت در برابر خروج دود را افزایش می دهد،و این یعنی در مرحله ی خروج دود،موتور باید دود را با فشار بیشتری خارج کند در نتیجه کمی از قدرت سیلندری که در مرحله ی انفجار قرار دارد کاسته می شود
در ارتفاعات
توربوشارژرها در ارتفاعات که چگالی هوا کم است به موتور کمک می کنند،موتورهای معمولی در ارتفاعات با کاهش قدرت مواجه می شوند چون موتور جرم کمتری از هوا را دریافت می کند،یک موتور با توربوشارژر ممکن است با کاهش قدرت روبرو شود اما این کاهش قدرت خیلی کمتر است چون هوای رقیق تر راحت تر پمپ می شود
خودروهای قدیمی با کاربراتور به صورت خودکار مقدار سوخت را افزایش می دهند تا مناسب افزایش هوای ورودی شود،خودروهای مدرن با انژکتور نیز این کار را انجام می دهند،سیستم انژکتور بر مبنای سنسورهای اکسیژن در اگزوز کار می کنند تا نعیین کنند که نسبت سوخت و هوا درست است یا نه بنابراین در این سیستم نیز اگر توربوشارژر اضافه شود مقدار سوخت ورودی خود به خود افزایش می یابد
اگر یک توربوشارژر با فشار بالا به یک خودروی انژکتوری اضافه شود ممکن است کنترل کننده ی انژکتور اجازه ی ورود سوخت زیاد را ندهد ویا پمپ بنزین و تزریق کننده ها توانلیی رساندن این مقدار سوخت را نداشته باشند،در این حالت باید تغییرات دیگری اجرا شود تا بتوان از توربوشارژر استفاده کرد
چگونه کار می کند؟
توربوشارژر به خروجی اگزوز موتور متصل شده است،گازهای خروجی از سیلندر توربین را می چرخانند که شبیه یک توربین گازی است،توربین توسط یک محور به کمپرسور که بین فیلتر هوا و لوله های ورودی هوا واقع شده متصل می شود،کمپرسور هوای ورودی به پیستون را فشرده می کند
گازهای خروجی از بین پره های توربین عبور می کنند و آن را می چرخانند،هر چه گازهای بیشتری خارج شود توربین سریع تر می چرخد
درون یک توربوشارژر
در طرف دیگر محوری که به توربین متصل است کمپرسور هوا را به سیلندر ها پمپ می کند،کمپرسور یک پمپ از نوع گریز از مرکز است که هوا را از مرکز پره ها می کشد و به بیرون پمپ می کند
پره های کمپرسور
برای رسیدن به سرعت ١۵٠٫٠٠٠ دور در دقیقه محور توربین باید به دقت پشتیبانی شود،اکثر یاطاقان در این سرعت خراب می شوند بنابراین بیشتر توربوشارژرها از یاطاقان های مایع استفاده می کنند،این نوع یاطاقان محور را روی لایه ی نازکی از روغن که به طور پیوسته به دور محور پمپ می شود نگه می دارد،این نوع یاطاقان دو مزیت دارد،یک اینکه محور و سایر قسمت های توربوشارژر را خنک نگه می دارد،دوم اینکه محور بدون اصطکاک چندانی می چرخد
تقویت فشار بیش از اندازه
با هوای فشرده ای که توسط توربوشارژر به سیلندر پمپ می شود و فشرده شدن بیشتر توشط حرکت پیستون خطر ضربه زدن موتور وجود دارد چون وقتی شما هوا را فشرده می کنید دمای آن افزایش می یابد این دما ممکن است آنقدر افزایش یابد که سوخت قبل از جرقه زدن شمع ها و در زمان نا مناسب بسوزد که این باعث کوبش موتور می شود،خودرو های دارای توربوشارژر اغلب باید از سوختی با درجه اکتان بالاتر استفاده کنند تا موتور ضربه نزند،اگر فشار واقعا بالا باشد باید نسبت تراکم موتور کاهش یابد تا کوبش نداشته باشد
مشخصات فنی :
SLS AMG که نام این سوپراسپرت جدید است بر مبنای مدل کلاسیک قبلی طراحی شده و به همین دلیل یک خودروی retro محسوب می شود. شاید در وهله ی اول طراحی این خودرو را نپسندید . به نظر من هم طرح کلی بیشتر شبیه رندرینگ هایی که مجلات برای شکل یک خودروی جدید می کشند در آمده . اما باید توجه داشت که طراحان باید گوشه چشمی نیز به آن مدل افسانه ای می داشتند و به همین دلیل نباید توقع داشت که با یک طراحی کاملا مدرن و جدید - نظیر آن چه در محصولات کنونی مرسدس شاهد آن هستیم - روبرو شویم .
چراغ افقی جلو و کشیدگی شان بر روی کاپوت علاوه بر ایجاد همان حس نوستالژی که با دیدن گالوینگ 1958 به انسان دست می دهد ; توانسته ویژگی های یک خودروی مدرن را نیز به نمایش بگذارد . اما اگر کمی دقت کنید نمادهای کنونی طراحی مرسدس را در این خودرو هم می بینید : جلوپنجره ی افقی که هیچ گونه شیبی ندارد ; لبه های پهن جلوپنجره ( نوار داخل جلوپنجره ) و نشان بزرگ مرسدس .
بر روی بدنه شاهد قوس ها و فرو رفتگی های یک سوپر اسپرت کلاسیک هستیم . چیزی که در بیشتر اسکچ ها نیز برای کلاسیک نشان دادن یک خودرو به کار می رود . جذاب ترین بخش نمای جانبی هواکشی است که به سمت عقب امتداد می یابد . این هواکش نه تنها به جنبه ی کلاسیکی خودرو تاکید می کند بلکه با طراحی مدرن نیز سازگار است .
فرم کلی اتاق رو به عقب است و طول کاپوت بسیار زیاد است . این مورد سبب شده تا صندوق عقب کوتاه شود و طراحی اش حساسیت بیشتری را بطلبد . اگرچه فرم چراغ ها با طرح خودرو هماهنگی خوبی دارد ولی رنگ آمیزی آن و محل قرارگیری لنزها عقب SLS را بیشتر شبیه به E کلاس واگن کرده است !! حالت صندوق عقب ; شیشه های کوچک و اگزوزهای دوبل نیز موجب شده اند تا SLS شباهت هایی با محصولات پورشه پیدا کند .
در کل طراحی این خودروی قرمز رنگ که آقای دیتر زچه - مدیر عامل مرسدس - حاضر شده اند با آن عکس یادگاری بگیرند زیبا و متناسب است . اگرچه طرح این خودرو کاملا بی نقص نیست و انتقاداتی بر آن وارد است اما مجموعه ی کار جذاب و مناسب درآمده و باید گفت که طرح SLS به خوبی خاطرات SL300 را زنده می کند ; خصوصا با درهای گالوینگش .
در ساخت شاسی و پروفیل بدنه ی SLS به میزان گسترده ای از آلومینیوم استفاده شده به طوریکه درصد استفاده از این فلز به 96 می رسد و تنها 4 درصد شاسی فضایی از فولاد ساخته شده . بدین ترتیب وزن این سوپراسپرت تنها 1620 کیلوگرم است .
موتور در نظر گرفته شده برای SLS ساخت AMG است و 3/6 لیتر حجم دارد . حداکثر قدرت این موتور V8 برابر 571 اسب بخار و بیشینه ی گشتاور برابر 650 نیوتون متر است . با نصب گیربکس هفت سرعته ی دوکلاچه که می توان حالت های مختلفی را برای آن انتخاب نمود ; شتاب صفر تا صد کیلومتر SLS تنها 8/3 ثانیه است و حداکثر سرعت نیز به 317 کیلومتر بر ساعت محدود شده است .
میزان مصرف سوخت این سوپراسپرت کلاسیک تنها 2/13 لیتر در هر صد کیلومتر است .
قیمت 259 هزار دلاری این خودرو ( 177310 یورو ) مطمئنا هر کسی را قادر به خرید آن نخواهد کرد
عکس :
هنری فورد در زوز 30 جولای 1863 در شهر Greenfield میشیگان به دنیا آمد. وی در سن 16 سالگی مزرعه خانوادگی خود را رها کرد و راهی شهر صنعتی و ماشینی دیترویت شد. او در سال 1891 بعنوان سر مهندس شرکت روشنایی ادیسون مشغول به کار شد. وی در سال 1896 اولین انومبیل خود را با نام Quadricycle ساخت. در سال 1899 فورد پس از 8 سال کار در شرکت روشنایی ادیسون، رسما وارد دنیای اتومبیل سازان شد. فورد به عنوان شریک مالی خود همکاری خود را با شرکت تازه تاسیس Company Automobile Detroit آغاز کرد. این شرکت سالیانه تعداد اندکی اتومبیل تولید می کرد. در سال 1901 شرکت هنری فورد تاسیس شد ولی به دلایل نا معلومی با عدم موفقیت مواجه شد. شاید به این دلیل که فورد یک مهندس بود و نه تاجر. در سال 1902 فورد توسط بانکداران که سهامداران اصلی این شرکت بودند از کار برکنار شد و این شرکت تازه تاسیس به کارخانه Car Motor Caillac تغییر نام داد. ولی هنری فورد همانند فرروچه لامبورگینی و انزو فراری آدمی نبود که به این سادگی از رو برود. یک سال بعد یعنی سال 1903، کارخانه اتومبیل سازی فورد تاسیس شد ولی با این سیاست که اتومبیلی حتی الامکان ارزان و با دوام تولید کنند. فورد به دنبال این بود تا اتومبیلی بسازد که قطعات یدکی آن در سرار آمریکا یافت شود. بدین دلیل وی با 11 شخص ثروتمند وارد مذاکره شد و کار خود را با سرماه ای معادل 28 هزار دلار آغاز کرد. اولین اتومبیلی که در این شرکت تولید شد فرد مدل A بود که در سال 1903 کارخانه را ترک کرد. این مدل به روش تولید انبوه ساخته می شد نه بصورت محدود. شبکه فروش قطعات یدکی خدمات تعمیر آن در سرتاسر خاک آمریکا دایر شده بود که در نتیجه رقبای فورد را غافلگیر کرده بود. در سال 1908 مدل T تولید شد. در سال 1910 اولین کارخانه تولید انبوه انومبیل در Park Highland میشیگان رسما آغاز به کار کرد. در سال 1913 اولین خط تولید متحرک در Park Highland راه اندازی شد. در سال 1914 فورد اعلام کرد که با پرداخت 5 دلار به ازای 8 ساعت کار قصد دارد در سود کارخانه را با کارگران خود شریک شود. این یک حرکت زیبا برای ترقیب کارگران به بهتر کارکردن بود. در سال 1921 Ford .B Edsel پسر هنری به سمت ریاست کارخانه فورد منصوب شد. در سال 1921 کمپانی فورد با تولیدی بالغبر 55% کل اتومبیلها، به بزرگترین تولید کننده انومبیل تبدیل شد. در سال 1932 اولین اتومبیل فورد با موتور 8 سیلندر خورجینی تولید شد. در سال 1943، Ford .B Edsel در سن 49 سالگی بطور ناگهانی پدر خود را برای همیشه تنها می گذارد. هنری فورد در سال 1947 در سن 83 سالگی با دنیای اتومبیل – دنیایی که شاید او در پیدایش آن بزرگترین نقش را داشت – خداحافظی کرد.
آرم کارخانه فورد عبارت است از یک زمینه بیضی شکل به رنگ آبی که در آن کلمه FORD با خط نستعلیق نوشته شده است. زمینه آبی نشانگر آسمان است، آسمانی پهناور که وسعت این کارخانه را تداعی می کند.
مجموعه 71 عکس زیبا با موضوع ماشین و دارا کیفیت بالا و در فرمت jpg برای پس زمینه های کامپیوتر .
دانلود در ادامه مطلب ...شرکت Bugatti آقای Ernest Fridrich
با اتومبیلهای بوگاتی در مسابقات شرکت کرد و در سال 1911 در مسابقه Grand
Prix بمقام قهرمانی رسید. در سال 1913 بوگاتی یک اتومبیل با موتور 5000CC
که هر سیلندر آن دارای 3 سوپاپ-2 ورودی 1 خروجی-بود تولید کرد.با وجود
اینکه از این اتومبیل فقط 3 نمونه ساخته شد اما همین طرح راهگشای ساخت
موتورهای سه سوپاپ نوع 30 و 37 در دهه 1920گردید.
یکی دیگر
از تولیدات کمپانی مدل 13 بود که تا جنگ جهانی اول تولید آن تدامه داشت.در
جنگ تلاشهای آقای بوگاتی به تولیدات نظامی متمایل شد.وی سالهای جنگ را در
پاریس به طراحی موتور هواپیما سپری کرد.از جمله کارهای او طی این دوران یک
موتور 16 سیلندر 500hp بود که توسط کارخانه Duesenbetg Motors ساخته شد.پس
از جنگ جهانی اول شهر Molsheim که کارخانه در آن قرار داشت ضمیمه خاک
فرانسه گردید.
پس از جنگ آقای بوگاتی به کمپانی خود بازگشته
و تولید مدل 13 را از سر گرفت.جانشین این مدل مدلی 16 سوپاپه بود که پس از
برنده شدن Friderich در مسابقات Grand Prix سال 1921 در Brescia شهری در
شمال فزانسه این مدل Brescia نام گرفت.این اتومبیل موفقیت زود هنگامی به
دست آورد و تا سال 1926 دوهزار دستگاه از آن ساخته شد.در کشورهای دیگر نیز
تعداد زیادی اتومبیل تحت امتیاز بوگاتی تولید شد. بوگاتی در سال 1922 با
مدل 8 سیلند و 2000cc به نام 30 در بازار فروش اتومبیل موفقیت چشم گیری
بدست آورد.
در همان سال مدل 35 ساخته شد.اما بعلت عدم توانایی های لازم برای شرکت در مسابقات این اتومبیل به افراد غیر حرفه ای فروخته شد.
(بوگاتی ویرون)
در فاصله بین 2 جنگ جهانی مدل 30 موفق ترین اتومبیل مسابقه ای بوگاتی بود و تا سال 1926 موفق به پیروزی در 12 مسابقه شد.
مدل
37 با موتوری 1500cc برای افرادی ساخته شد که توانایی خرید مدل 35 را
نداشتند.بعد از آن مدل 40 با بازدهی مناسب و قیمتی قابل قبول که بسیاری از
مردم توانایی خرید را داشتند به بازار عرضه شد.
از سال 1913
بوگاتی رویای ساخت اتومبیلی را در سر میپروراند که با آن بتواند دنیا را
تسخیر کند.رویای او در سال 1926 با مدل Royale 41 به حقیقت پیوست. این مدل
با موتوری 15000cc و قدرتی معادل 300hp بسیار مهیج بود ولی فقط 6 نمونه
از آن ساخته شد که تنها 3 دستگاه از آن فروخته شد و بقیه نزد خانواده
بوگاتی باقی ماند.
بوگاتی بعدها به علت مشکلات مال ناچار به
مهاجرت به پاریس شد و در آنجا به طراحی هواپیما و کشتی پرداخت.ولی پسرش
Jean در کارخانه واقع در Molsheim باقی مانده و راه پدر را ادامه داد.او
در ابتدای ورود خود به کارخانه مدل 57 دارای موتور8 سیلندر 3300CC را
تولید و در سال 1934 به بازار عرضه کرد.در سال 1939 تعداد 683 دستگاه از
این اتومبیل ساخته شد.
متاسفانه Jean در آگوست 1939 دقیقا قبل از جنگ جهانی دوم هنگام آزمایش یک اتومبیل مسابقه ای در گذشت
پس
از آن کارخانه Molsheim بار دیگر مشغول ساخت وسایل نقلیه جنگی شد.آقای
بوگاتی به Bordeaux منتقل و مشغول فعالیت بر روی چند پروژه شد.با کمک پسر
کوچکترش Roland مدل 73 با موتور 1500cc را ساخت.اگر چه تا زمان مرگش در
آگوست سال 1947 فقط تعداد اندکی از این اتومبیل تولید شد.در سال 1951 یک
مدل تجدید نظر شده به نام 57 در کارخانه Molsheim تحت مدیریت Pierre Marco
ساخته شد.پس از این تاریخ تلاشها برای نگهداشتن کارخانه با شکست مواجه شد
و در سال 1963 Hispano-suiza کارخانه را خریداری نمود.کمپانی Bugatti
بعدها جذب S.N.E.C.M.A -یک کارخانه هواپیما سازی فرانسه- شده و کارخانه
Molsheim به تولیدات قطعات هواپیما پرداخت.
برای زنده نگه
داشتن یاد و نام Bugatti گروهی از تجار اروپایی در سال 1987 نام Bugatti
را خریداری کردند.کمپانی جدید بوگاتی در شهر Campogalliano ایتالیا تاسیس
و در اوایل دهه 1990 اتومبیل فوق سریع Quad Turbo V12 با سرعت 322 کیلومتر
در ساعت و موتوری 3500cc با قدرت 550hp را تولید کرد.
مشخصات فنی :حجم موتور : 3.3 لیتری (موجود در ایران) و 3.8 لیتری* نوع موتور: DOHC* قدرت : 235 اسب بخار روی دور 6000 موتور , 263
اسب بخار (3.8 لیتری(*0
تا
96 کیلومتر : 7.1 ثانیه (3.8 لیتری)* گیرباکس اتوماتیک 5 دنده* نوع ترمز : 16 اینچ دیسکی خنک شونده در جلو و
15 اینچ دیسکی در عقب* طول : 4895 میلی متر* عرض : 1865 میلی متر*
ارتفاع : 1490 میلی متر
امکانات : صفحه کیلومتر با سیستمsuper vision clusterنور که باعث دید بهتر و شفافیت بیشتر میشود. کامپیوتر
سفری که مقدار بنزین باقیمانده ، متوسط سرعت خودرو ، بیشترین و کمترین
سرعت ، میزان بنزین مصرف شده از نقطه A تا Bهمچنین سرعت و... را نشان میدهد. ایرکاندیشن
(تهویه مطبوع) دوگانه ، به اینصورت که اگر راننده هوای گرم بخواهد و سرنشین گرمتر
و یا برعکس قابلیت این را دارد که به یک طرف هوای خنک بفرستد و طرف دیگر هوای گرم. آاینه دید عقب با سیستم تیره شونده
هوشمند ( هنگام نوربالا زدن خودروی عقب) سیستم روشن و خاموش شدن چراغهای بیرون
خودرو بصورت اتوماتیک دریچه های هوا برای سرنشینان عقب. سیستم روشنایی در قسمت پای
راننده. نگهدارنده
عینک دودی و لامپهای نقشه خوان برای سرنشینان جلو و عقب. تنظیمات صندلی برای سرنشینان جلو کاملا برقی و
همچنین تنظیم فرمان و پرده برقی شیشه عقب .سیستم صوتی همراه با امپلی فایر و ساب
ووفر و 8 بلندگو با مارک infinity .سیستم ورود به کابین بدون کلید. سانروف برقی .لامپهای جلو
زنون. 8 ایربگ شامل دو ایربگ برای سرنشینان جلو ، چهار عدد جانبی
سرنشینان جلو و عقب ، دو عدد ایربگ پرده ای شیشه های کناری سیستم ترمز ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی قدرت ترمز در چرخها EBD .
پشت سریهای متحرک که به هنگاه تصادف تغییر حالت میدهند (ثابت نیستند). سنسورهای
دید عقب
سیستم کنترل پایداری خودرو ESP ، ترکشن کنترل TCS که باعث بهم نخوردن تعادل خودرو در پیچها و مواقع اضطراری میشود. کمک
فنرهای گازی جلو و عقب. ترمز دستی پدالی. گرمکن صندلی راننده و سرنشین جلو .سیستم
تاشو صندلیهای عقب. تنظیم اتوماتیک چراغهای جلو. سیستم شستشوی چراغهای جلو .برف
پاک کن با قابلیت ضد یخ و سنسور باران. صندلیهای چرمی و ...
قیمت :در ایران حدود 50 میلیون تومان.
عکس :
نیسان مورانو بر اساس پلت فرم FF-L نیسان که پیش تر در تولید ماکسیما و نسل سوم آلتیما مورد استفاده قرار گرفته شده بود طراحی شده . نیسان مورانو همچنین تنها crossover نیسان در بازار های آمریکا می باشد که توانسته رکورد فروش pathfinder نیسان را نیز در بازار آمریکا بشکند . کمپانی
خودروسازی نیسان پس از ورشکستگی کار خود را با تولید مدل 2008 نیسان
مورانو دوباره از سر گرفته و با مدیریت و تشکیلات جدید چشم به بازار های
جدید و رقابت با خودرو سازان مطرح جهان دوخته . نسل اول نیسان مورانو
برای اولین بار در دسامبر سال 2002 به بازار های اروپا معرفی شد و تا کنون
توانسته موفقیت های بسیاری رو به خودش اختصاص بده
این محبوبیت از اونجایی هست که تا کنون 20 هزار دستگاه از این خودرو در
آمریکا به فروش رسیده ، این محصول نیسان برای اولین باردر سال 2003 نامزد
دریافت بهترین خودروی شاسی بلند آمریکا بوده . این خودرو در نیسان آمریکا طراحی شده و از pathfinder نیسان کمی بزرگ تره. نام مورانو بر اساس نام جزایری در کنار ونیز بر روی این خودرو گذاشته شده البته بیش تر به نظر کارشناسان نام این خودرو از شیشه مورانو گرفته شده که نشان دهنده کار هنرمندانه و زیبایی در طراحی این SUV است . مشخصات فنی :این محصول در سه مدل S – SE – SL موجود می باشد که همه از موتور VQ35 V6-با حجم 3.5 لیتر و با قدرت 245 اسب بخار که موتور مشترک با نیسان 350Z می باشد بهره می برند . در نیسان مورانو از سیتم 4WD بهره گیری شده ، هر 4 چرخ خودرو سیستم تعلیق مستقل دارند که ترکیب این دو نکته نوید سیستم تعلیق قدرتمنی از این خودرو را می دهند . آپشن هایی نظیر دوربین عقب برای کمک به راننده برای کنترل بیش تر و همچنین آینه عقب ، کلکسیون انواع حالت های ایربگ در خودرو اون رو نسبت به خودرو های همکلاسش متفاوت نشون می دن . ترمز نیسان مورانو به همراه ABS ( ترمز ضد قفل ) و EBD ( سیستم الکترونیکی تقسیم ترمز بین 4 چرخ برای
پایداری ) فاکتور های امنیتی فنی این خودرو رو تکمیل کرده اند و از لحاظ
پایداری و تعلیق خودرو شکی نیست که از برترین تکنولوژی روز و بهترین کیفیت
با کارآیی مناسب در مورانو استفاده شده است . مشخصات فنی و رفاهی سه مدل نیسان مورانو به شرح زیر می باشند : ß نیسان مورانو مدل S : · موتور V6 3.5 لیتری با توان تولید 245 اسب بخار قدرت · گیربکس متغیر (CVT ) · رینگ آلومینیومی 18" · کنترل اتوماتیک دمای اتاق (ATC) · کامپیوتر اطلاعاتی با نمایشگر 7 اینچی · قفل مرکزی – 4 شیشه برقی ß نیسان مورانو مدل SL : مشخصات مدل S + موارد زیر : · صندلی هوشنمند راننده ( گرم کن ، قابلیت تنظیم ارتفاع ) · شفافیت اتوماتیک شیشه عقب به همراه آینه برقی عقب · مه شکن · روشن و خاموش شدن چراغ های خودرو به صورت اتوماتیک · مانیتور مشاهده عقب خودرو ß نیسان مورانو مدل SE : مشخصات مدل S + SL + موارد زیر : · AWD ( همه ی چرخ ها متحرک ) · رینگ اسپورت 18" · رنگ نقره ای تیره سپر عقب · گیربکس 6 دنده متغیر · سیستم تعلیق بهسازی شده ی Sport · چراغ های جلو HID bi-xenon قیمت :نیسان مورانو از سال 2003 (اولین سال عرضه) تا سال 2007 نوسان قیمتی از 23 هزار دلار تا 31 هزار دلار داشته و هم اکنون نیز مدل SE
( فول آپشن) این خودرو با قیمتی حدود 32 هزار دلار به بازار عرضه می شود
که با این اوصاف در صورتی که عادلانه به بازار عرضه شود باید قیمتی زیر 50
میلیون داشته باشد اما به نظر می رسد برای بی رقیب نماندن این محصول شرایط
این گونه پیش نرود ، بهتر است منتظر بمانیم .
عکس :و تعدادی عکس از این ماشین که برای دیدن اندازه بزرگ باید روشون کلیک کنید.